Motorolaj Tudástár > VISSZA

Mi van a flakonban?

Ez a kérdés biztosan megfogalmazódott már sokunkban. A következő sorokban választ adunk az esetlegesen felmerült kérdésekre.

A kenőanyagokat szigorú előírások – más néven formulák – alapján gyártják. Ahhoz, hogy megfeleljenek minden olyan előírásnak, ami a flakonon, vagyis inkább a flakon címkéjén található nem térhetünk el ettől az irányvonaltól. Ez szerencsére köti a gyártókat abban, hogy a minőségre törekedjenek. Nem a nagyis vagy a nagybácsi által főzött halászléről beszélünk, ami csak nemesebb és ízesebb lesz, ha saját termelésű hagymából és nem a német vagy holland importból készítjük. Esetünkben, ha az előírt alapanyagok valamelyikétől eltér a gyártó, akkor már nem azt a terméket adja, amit ígér. De térjünk is vissza az eredeti kérdésre.

Egy flakon kenőanyag, attól függetlenül, hogy motor- vagy hajtóműolaj, alapolajból – ami lehet több alapolajféleség keveréke – és adalékokból, adalékrendszerből áll. Ezeket az összetevőket megfelelő technológiával (előírt ideig, megfelelő hőmérsékleten) keverik össze, hogy végül egy hosszú ideig megfelelő tulajdonságokkal bíró kenőanyag kerüljön a palackba.

Milyen alapolaj típusokat különböztetünk meg?

Minden alapolaj – néhány nagyon speciális típustól eltekintve – szénhidrogén származék, kőolaj finomítvány.

API Jellemzők
Group I Oldószeres finomítványok, melyek a legkevésbé finomított, legolcsóbban előállítható csoportot alkotják. A szénhidrogén molekulák eloszlása szempontjából nagy szórást mutat, ezért általában alacsony teljesítményszintű, kevésbé korszerű kenőanyagok alkotóelemei.
Group II A Group I alapolajok csoportjához képest jobb tulajdonságokat mutatnak, köszönhető ez a hidrogénes kezelésnek, mellyel a szénhidrogén láncok hosszúságát próbálják homogenizálni. Jobb tulajdonságokat mutatnak, mint Group I-es társaik, legfőképpen párolgási hajlamban és oxidációs stabilitásban.
Group III A legjobban, legalaposabban finomított ásványi alapolajok. Egy úgynevezett hidrokrakkolás során állítják elő, mely segítségével az alapolaj tulajdonságai nagyon közel kerülnek a teljesen szintetikus Group IV-es csoport tulajdonságaihoz, azonban azoknál alacsonyabb költségekkel. Nagyteljesítményű motorok és hajtóművek, hosszú csereciklusú kenőanyagainak egyik legfontosabb alapanyaga.
Group IV Kémiai szintézissel előállított, ún. teljesen szintetikus PAO (polialfa-olefin)bázisú alapolajok, melyek molekulaláncai azonos hosszúságúak és ennek a tökéletes homogenitásnak köszönhetően rendkívül strapabíró, nagyon jó hőstabilitásuk és kiváló stabilitásuknak köszönhetően a csúcsminőségű, hosszú csereciklussal rendelkező kenőanyagok elengedhetetlen alapanyagai.
Group V Kémiai reakciókkal előállított, szintén szintetikus összetevők, melyek az adalékcsomagok formulázásakor, készítésekor játszanak fontos szerepet. Nagy mennyiségben, kenőanyagok alapolajonkénti alkalmazásuk nagyon ritka.

 

Milyen adalékokat használnak a kenőanyagok gyártásához?

Az alapolajokhoz keverendő adalékrendszerek több összetevőből állnak, amelyek egy-egy speciális feladatot képesek ellátni.

típus leírás
Folyáspont csökkentő
Csökkenti azt a hőmérsékleti pontot, amelynél a kenőanyag már nem folyik, azaz kristályosodni kezd.
Viszkozitás módosító
A kenőanyagok a hőmérséklet emelkedésével gyorsan veszítenek viszkozitásukból, ezáltal csökken a kenési helyen kialakuló kenőfilm vastagsága. Ezen adalékokkal ez a tartomány kitolható, mivel a viszkozitás kevésbé lesz nagy megfelelő viszkozitás módosító használatával.
Súrlódás csökkentő
A rendszerben keletkező súrlódási veszteséget mérsékli.
Antioxidánsok
Az olaj oxidációját, levegővel történő érintkezés után magas hőmérséklet hatására bekövetkező leépülését, "megavasodását" gátolja.
Korróziógátló
A fémfelületeken víztaszító, korrózióvédő bevonatot alakít ki, mely meggátolja a felületek korrodálódását.
Kopáscsökkentő
Speciális védőfilmet alakítanak ki a fémfelületen, ami csökkenti a felületek érintkezésekor keletkező kopást.
Detergens
Magas hőmérsékleten aktiválódó tisztító komponensek, melyek védik a motort az üzem közben keletkező lerakódások kialakulásától.
Diszpergens A már kialakult lerakódásokat távolítják el és "diszpergálják", azaz oldatban tartják a következő olajcseréig. Az üzem közben keletkező, "lebegtethető" égéstermékeket sem engedik az olajcsere alatt lerakódni.

 

Mivel a gépkönyvek általában teljesítményszinteket vagy jóváhagyásokat írnak elő, a felhasználóknak, egyértelműnek tűnhet a választás… Vagy mégsem, ugyanis sokan pusztán a viszkozitási fokozat alapján választanak olajat.

A viszkozitás, a folyadék belső súrlódása. Tehát, ha túl magas viszkozitású olajat használunk az autóban, akkor növeljük a motor belső ellenállását, mivel az alkalmazott olaj belső súrlódása nagy. Extrém esetben a motor teljesítményét is csökkenthetjük rövid ideig a rossz kenőanyag alkalmazásával – sajnos azonban kis viszkozitású anyaggal nem növelhetjük ilyen módon a leadott erőt. Nagy viszkozitás esetén ez a rövid idő, pontosan annyi amennyi idő alatt a motor lenyírja a viszkozitás-módosító adalék hosszú molekuláit egy olyan állagra, ami neki „kényelmes”. Ez nem a motor hibája, csak egyszerűen túl viszkózus az olaj, ami belekerült.

SAE viszkozitási osztály  Viszkozitás alacsony hőmérsékleten Viszkozitás magas hőmérsékleten
Hidegindíthatósághoz (mPas) tartozó; max. határhőmérséklet °C cSt, min cSt, max
0W 6200 -35 3,8 -
5W 6600 -30 3,8 -
10W 7000 -25 4,1 -
15W 7000 -20 5,6 -
20W 9500  -15 5,6 -
25W 13000  -10 9,3 -
20 - - 5,6 9,3
30 - - 9,3 12,5
40 - - 12,5 16,3
50 - - 16,3 21,9
60 - - 21,9 26,1

 

A viszkozitás a motorban történő alkalmazhatóság szempontjából csak egy – de természetesen nem elhanyagolható – tényező. Akik 5W vagy 10W-40-es olajat használnak, nem tudnak túl nagyot tévedni a választásban. Persze itt sem árt megnézni – az árcédulán kívül – az olaj hátoldalán feltüntetett „specifications” vagy „teljesítményszintek/jóváhagyások” részt, hiszen érdemes minél magasabb API S… fokozatot választani. Nem baj, ha az olajban marad tartalék a csereciklus végén. Az egyre magasabb API teljesítményszintek tulajdonságai eltérnek egymástól. Az „S” betű utáni másik nagybetű „A, B…F, G… N” utal a kenőanyag teljesítményére. A minősítést akkreditált laboratóriumban végzett különböző motor- és laborvizsgálatok elvégzése után kapja meg egy kenőanyag.

Az API (American Petroleum Institute) által kiadott teljesítményszintek viszonylag tág határokat engedélyeznek a különböző minősítési szempontok kiértékelésénél. Általában a japán, távol-keleti és amerikai gyártók ilyen teljesítményszinttel definiálják a felhasználható kenőanyagokat.

Ezektől eltérően néhányan vannak, akik külön – az API és az ACEA (az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége) alapján – jóváhagyásokat adnak ki, amik annyival többek az előbb említett teljesítményszinteknél, hogy több fékpadi mérést tartalmaznak, amelyek értékhatárai szigorúbbak, mint a teljesítményszinteké. Mondhatjuk, hogy a jóváhagyásokkal definiált olajok biztosabban kielégítik egyes gépjárművek igényeit. Azoknak a gépjárműveknek az esetében sem kell aggódni, ahol a tulajdonos jóváhagyást nem talál, mert az előírt teljesítményszintek használatával nem fognak károsodni a motorok.

Az ACEA és API teljesítményszintek összefoglalása röviden

Az európai járműgyártók által előírt motorolaj teljesítményszintek:

ACEA: Association des Contructeurs Européen d’Automobiles (Európai Autótervezők Szövetsége)
A szervezet 1991-ben alakult a legjelentősebb európai gépgyártók (BMW, DAF, FIAT, FORD, GM, MAN, MERCEDES-BENZ, PORSCHE, PSA, RENAULT, SCANIA, VW, VOLVO) közreműködésével. Az általa létrehozott teljesítményrendszer 1996-ban került bevezetésre, ekkor a korábban létező európai CCMC rendszer érvényét vesztette.
Az ACEA négy motorolaj kategóriát különböztet meg, ebből a benzin- és dízelmotoros személy- és kishaszon-gépjárművek motorolajainak korábban használt benzines (A), illetve dízel (B) teljesítményszintjeit 2004-ben egyesítették és bevezették az Ax/Bx osztályt. Ezen felül új kategóriaként megjelent a kipufogógáz utókezelő berendezéssel (háromutas szabályozott katalizátor, dízel részecskeszűrő) ellátott gépjárművekhez ajánlott motorolajok (ún. katalizátor-barát) kategóriája, amelyek alacsony SAPS (szulfáthamu, kén és foszfor) tartalommal rendelkeznek. A szigorú kémiai limitnek köszönhetően a „katalizátor” élettartama jelentősen növelhető.

  • Otto- és dízelmotoros személygépjárművek, transzporterek motorolajai: Ax / Bx
  • Otto- és dízelmotoros gépjárművek katalizátorbarát motorolaja: Cx
  • Dízelüzemű haszongépjárművek: Ex

A 2008-ban felülvizsgált, legújabb minősítési rendszer a következő:

A3 / B3 Stabil (SAE osztályon belül maradó) viszkozitású, nehéz üzemi körülmények és intenzív terhelés mellett használt motorok teljesítmény kategóriája. A motorgyártók előírásai szerint alkalmas hosszú szerviz intervallumú üzemeltetéshez.
A3 / B4 Az A3/B3-04-hez képest növelt dugattyú beragadás elleni védelmet és dugattyú tisztasági előírásokat teljesítő, stabil (SAE osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Általános előírás növelt teljesítményű Otto-motorokhoz, illetve közös gyűjtőcsöves „common-rail” dízelmotorokhoz. B3 előírás esetén is alkalmazható.
A1 / B1 Csökkentett belső súrlódású, alacsony üzemi viszkozitású (2,6 mPas < HTHS < 3,5 mPas) motorolajjal üzemeltethető, energiatakarékos motorokhoz fejlesztették ki.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható
A5 / B5 Kifejezetten az alacsony súrlódású, viszkozitásstabil, kis viszkozitású (2,6 mPas < HTHS < 3,5 mPas) motorolaj előírású, nagy fajlagos teljesítményű motorok üzemeltetésére szolgál. Alkalmas hosszú olajcsere-intervallumok teljesítésére.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható

 

Katalizátor összeférhető motorolajok

C1 Stabil (SAE osztályon belül maradó) viszkozitású, alacsony belső súrlódású, energiatakarékos teljesítményszint kategória. Alkalmas dízel részecskecsapdával (Diesel Particulate Filter), illetve háromutas szabályozott katalizátorral szerelt motorokhoz. Biztosítja a kipufogógáz utókezelő berendezések maximális élettartamát. A motorgyártók előírásai szerint alkalmas hosszú szervizintervallumú üzemeltetéshez. A legalacsonyabb szulfáthamu, foszfor és kén tartalmú motorolaj előírás.
Az alacsony szulfáthamu tartalom miatt egyes motortípusoknál nem alkalmazható.
C2 C1-04 kategóriával megegyező motorikus követelményrendszerű, de a szulfáthamu, kén és foszfor tartalomra enyhébb előírású kategória. Biztosítja a kipufogógáz utókezelő berendezések maximális élettartamát. HTHS > 2,9 mPas
Az alacsony szulfáthamu tartalom miatt egyes motortípusoknál nem alkalmazható.
C3 C1 kategóriával megegyező követelményrendszerű, de kén és foszfor tartalomra enyhébb előírású, átlagos üzemi viszkozitású (HTHS > 3,5 mPas) motorolaj kategória. Magas bázikusság jellemzi (TBN > 6 mgKOH/g).
Az alacsony szulfáthamu tartalom miatt egyes motortípusoknál nem alkalmazható.
C4 C1 kategóriával megegyező követelményrendszerű, de átlagos üzemi viszkozitású (HTHS > 3,5 mPas) motorolaj kategória.
Az alacsony szulfáthamu tartalom miatt egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

 

Az ACEA európai teljesítményrendszer általános jellemzői:

  • Széleskörűen reprezentatív, autógyártókat tömörítő szervezet által megállapított minősítő rendszer.
  • A teljesítménykategóriák az európai üzemeltetési viszonyokat jól modellező vizsgálati módszereken alapulnak.
  • Kizárólag a szervezet által akkreditált laboratóriumok végezhetnek motorfékpadi minősítéseket.
  • A motorolaj forgalmazókat jogi felelősség terheli a feltüntetett teljesítményszintek vonatkozásában.
  • Az ACEA legfrissebb specifikációit 2012-ben adták ki, ezek jelzése -12 (pl. ACEA C2-12)

Az amerikai járműgyártók által előírt motorolaj teljesítményszintek

Az API (American Petroleum Institute) rendszer a személy- és haszongépjárművek terén Európában teljesen háttérbe szorult, mivel a közúti járművek motorjainál alapvetően az ACEA rendszer és a motorgyártók saját előírásai a kötelező érvényűek.

Az amerikaiaknál – nemcsak a filmekből tudhatjuk, de ha igen, akkor az sem baj, hogy – ami benzines, az személykocsi, ami dízel, az meg teherautó. Ezért az API S sorozat a személygépjármű teljesítményszinteket, míg a C a tehergépjárművekre vonatkozó előírásokat definiálja.

A jelenleg érvényes API motorolaj specifikációk a következők:

SJ 1996-ban bevezetett teljesítményszint, Otto-motorok egységes kenőanyaga növelt tisztítóhatással, üzemanyag-takarékossággal
SL 2001-ben életbe lépett, nagyon korszerű, szigorított követelményrendszert (növelt kopásvédelem, tisztítóhatás, öregedésállóság) kielégítő teljesítményszint.
SM 2004-től érvényes teljesítményszint, minden jelenleg használatban lévő benzines gépjárműben alkalmazható. Az SM teljesítményszintű motorolajok jobb öregedésállósággal, jobb tisztítóhatással rendelkeznek és jobb kopásvédelmet biztosítanak. Az SM teljesítményszintű motorolajok közül néhány energiatakarékosnak (EC – Energy conserving) olajnak minősíthető. Ezek az olajok környezet-barátabbak, mint a korábbi teljesítményszintekkel rendelkezők, mert foszfor-, kén- és szulfáthamu tartalmuk korlátozott a jobb katalizátor-kompatibilitás érdekében.
SN 2010 októberében bevezetett teljesítményszint. A specifikációt teljesítő viszkozitási fokozatok közül tartalmazza a 0W, 5W és 10W kategóriákat. 85% bioetanolt tartalmazó E85 üzemanyag használata mellett is tesztelik. Hidrokrakkolt alapolajokat és a legkorszerűbb hamumentes adalékokat használnak fel ezen termékek gyártásához.

 

Az API dízelüzemű kategóriánál kimondottan nagyméretű (heavy duty diesel engine), haszongépjármű- dízelmotorokat kell értenünk. Az amerikai fékpadi minősítések nem tartalmaznak személygépjármű dízel vizsgálatokat, ezért nem lehet egy magas API dízel teljesítményszintet egy európai személygépjármű esetében értelmezni. Ilyenkor kizárólag az ACEA A/B vagy C kategóriák biztosítanak megfelelő támpontot a választáshoz.

Gépgyártói jóváhagyások

Néhány meghatározó személygépjármű-gyártó jóváhagyásai és azok magyarázata:

Ford

  • Ford WS M2C913-A Motorolaj előírás korszerű benzines és dízelmotorokhoz.
  • Ford WS M2C913-B A 913A előírás további szigorításán alapuló specifikáció.
  • Ford WS M2C934-A Hosszú csereciklusú előírás, a legújabb benzines és részecskeszűrős dízelmotorokhoz.

Mercedes-Benz

  • MB 229.1. 1997. január 1-től életbe lépett dízel-, benzines motorolaj jóváhagyás
  • MB 229.3 Szigorított, energiatakarékos ( SAE 0W-, SAE 5W- ) előírás dízel-, benzines motorokhoz.
  • MB 229.31 A 229.31 követelményein alapuló, kémiai korlátozásokkal (alacsony SAPS tartalom) rendelkező specifikáció.

Előírás a dízel részecskeszűrővel épített motorokhoz.

  • MB 229.5 Hosszú csereperiódusú (Longlife Service Oil), energiatakarékos motorolaj, dízel- és benzines motorokhoz.
  • MB 229.51 Hosszú csereperiódusú (Longlife Service Oil), energiatakarékos motorolaj, benzines és részecskeszűrővel szerelt dízelmotorokhoz.

Opel

  • GM-LL-A-025 30.000 km-es jóváhagyás a legújabb benzines motorokhoz.
  • GM-LL-B-025 Szuperhosszú – egyes motorokban akár 50.000 km-es – jóváhagyás a legújabb Opel dízelmotorokhoz.

Volkswagen

  • VW 500.00 Üzemanyag-takarékos benzines motorolaj (SAE 5W-30, 10W-30, 5W-40, 10W-40) 2000 előtti gyártású motorokhoz.
  • VW 501.01 Általános benzines motorolaj, 2000 előtti gyártású motorokhoz.
  • VW 502.00 Általános benzines jóváhagyás nem feltöltött, korábbi tervezésű motorokhoz.
  • VW 503.00 Meghosszabbított - 30.000 km-es - csereperiódusú, energiatakarékos, SAE 0W-30 viszkozitású motorolaj Otto motorokhoz. (HTHS < 3.0 mPas)
  • VW 503.01 Meghosszabbított csereperiódusú előírás erősen forszírozott (pl. Audi TT 1.8 Turbo és S3 1.8 Turbo) motorokhoz. (HTHS > 3.5 mPas)
  • VW 504.00 A legújabb, változó hosszúságú szervizintervallumra alkalmas (15.000 km/ 1 év, max. 30.000 km/2 év), long life motorolaj előírás Otto-motorokhoz. Alkalmazható Long Life üzemben: a korábbi VW 503 01, 503 00 követelményű motorokban. Normál, 15.000 km-es olajcsere ciklussal: a korábbi (VW 500 00), 501 01 és 502 00 követelményű motorokban.
  • VW 505.00 Turbó-dízel motorolaj előírás korábbi tervezésű VW TDI motorokhoz.
  • VW 505.01 Előírás VW PDE ( Pumpe Düse Einheit - egybeépített dízel adagoló-porlasztó típusú) - TDI motorokhoz.
  • VW 506.00 Meghosszabbított csereperiódusú, energiatakarékos, SAE 0W-30 viszkozitási osztályú motorolaj az új generációs (nem PD TDi ) dízel motorokhoz.
  • VW 506.01 Meghosszabbított csereperiódusú előírás VW PDTDi motorokhoz Magában foglalja a VW 503 00 és 506 00 előírásokat is.
  • VW 507.00 A legújabb, változó hosszúságú szervizintervallumra alkalmas (15.000 km/ 1 év –től max. 30.000/ 35.000/ 50.000 – típustól függően – max. 2 év) long life motorolaj előírás dízelmotorokhoz. Dízel részecskeszűrővel ellátott VW motorok követelménye. Nem alkalmazható: V10 és soros 5 hengeres (R5) VW TDI motorokban kizárólag VW 506 01, illetve 1998-tól 2001 júl.-ig, normál csereintervallumú VW Pümpe Düse (PD TDi) motorokhoz kizárólag 505 01 jóváhagyású motorolaj használható.

fel Share on Tumblr